Na ovom elementu napravljen je Abakus. Dodatno element sadrži i ploču za pisanje.
Abakus je najstariji „kalkulator“ na svijetu i služi kao pomagalo pri računanju. Postoje mnoge vrste Abakus koje se razlikuju svojim oblikom pa tako i upotrebom u računanju. Ovaj, tzv. školski abakus, je danas najzastupljeniji. Sastoji se od deset šipki, svaka sa po 10 kuglica različitih boja.
Riječ Abakus [abacus] izvedena je iz grčke riječi „abax” ili „abakon”, što znači „tablični oblik”
Abakus je nastao između 300. i 500. godine prije nove ere u Aziji. Koristili su ga i stari Sumerani, Egipćani, Grci, Perzijanci, Rimljani, Indijci, pa i Europljani sve do 16. stoljeća. Moderni abakus, suanpan, izumljen je u Kini u 11. stoljeću. Suanpan je okvir s horizontalnim razdjelnikom koji dijeli okvir u dva dijela, gornji dio koji sadrži po dvije kuglice i donji dio u kojem se nalazi po pet kuglica.
Abakus kao element omogućava djeci mlađeg uzrasta usvajanje pojma broja te usvajanje pojma jedinica i desetica, zbrajanje, oduzimanje, množenje, dijeljenje do 100. U nastavku kroz primjere navodimo kako djeca mlađeg uzrasta mogu koristiti abakus.
Pojam broja i usvajanje pojma jedinica i desetica: Dijete na abakusu prikazuje broj 47. Uočava da taj broj ima 4 desetice i 7 jedinica. Dijete prvo naniže 4 reda po 10 kuglica te potom još 7 kuglica u petom redu.
Zbrajanje do 10: Ako dijete treba zbrojiti 4+5, onda provodi sljedeći postupak. Sve kuglice dovedemo u jednu stranu. Odvojimo 4 kuglice i pogura ih krajnje desno, ostavimo prst prostora te dogura još 5 kuglica. Dijete prebroji sve kuglice koje su pogurane u desno.
Zbrajanje jednoznamenkastih brojeva s prijelazom desetica: Ako dijete zbraja 7+9, onda provodi sljedeći postupak. Na jednu šipku u desno postavi 7 kuglica, na drugu 9 kuglica. Od svake skupine kuglica izdvoji po 5 kuglica (na svakoj šipki), ostatak odvojimo. Sada ima dvije skupine po 5 kuglica što je 10 kuglica. Povrh toga, dijete prebroji ostatak kuglica i dobiva da ih ima 6 pa je rezultat 10+6=16. Ako oba pribrojnika nisu veće ili jednaka 5, onda dijete odvoji 5 kuglica od pribrojnika od kojeg može te tada može primijeniti jedan od prethodno uvedenih postupaka za zbrojiti ostatak kuglica te za dobiveni zbroj pribrojit broju 5.
Zbrajanje dvoznamenkastih brojeva: Ako dijete treba zbrojiti 37 + 48, dijete prvo uočava da broj 37 ima 3 desetice i 7 jedinica te označi 3 puta po deset kuglica na 3 šipke i 7 desetica za četvrtu šipku. Isti postupak ponavlja s drugim pribrojnikom. Konačno, dijete zbraja desetice i jedinice (za zbrajanje jedinica koristi neki od prethodno uvedenih postupaka).
Oduzimanje: Pri oduzimanju dijete izdvoji broj kuglica koliko iznosi umanjenik te postepeno od njege odvaja broj kuglica koliko iznosit umanjitelj. Ako treba oduzeti dvoznamenkaste broje, može oduzete posebno desetice, a posebno jedinice. U slučaju da je broj jedinica umanjenika manji od broja jedinica umanjitelja, dijete iskoristi jedni deseticu (deset jedinica) umanjenika za određivanje broja jedinica u rezultatu.
Množenje: Ako dijete računa umnožak brojeva 3 i 4, onda na 3 šipke odvoji po 4 kuglice i prebroji odvojene kuglice.
Dijeljenje prirodnih brojeva bez ostatka: Ako dijete želi izračunati 35 podijeljeno sa 7 primijeniti će uzastopno oduzimanje (odnosno odvajanje po 7 kuglica) te će na kraju prebrojiti skupine od po 7 kuglica.
Za djecu nešto starijeg uzrasta svaka šipka predstavlja drugu mjesnu vrijednost, tako najdonja šipka predstavlja jedinice, sljedeća desetice,… Koristeći abakus na ovaj način abakus postaje pomagalo i za računanje s višeznamenkastim brojevima.
- Koliko ima kuglica na svakoj šipki? Koliko ima šipki? Koliko je to ukupno kuglica?
- Koliko ima kuglica crvene boje? Ima li kuglica plave boje jednako mnogo?
- Izračunaj: 3+6, 7+9, 15-7, 21+43, 37+49, 57-32, 63-28, 67, 7·6, 42:6